Svar: Mor skal rejse - 2 år, 4 mdr.
7. februar 2010
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Christina
Det bliver ganske sikkert sværere for dig at være væk end det gør for lille Fiona. Hun vil jo være hjemme, dagligdagen vil ligne sig selv, hun står op, får tøj på, kommer i pasningsordning, far er der, de to hygger sig osv. Det vil være meget som det plejer - også selvom mor ikke er der.
Far skal naturligvis tale om dig, fortælle hvad du laver, hvor du er og hvordan der er der, fortælle at du kommer hjem igen osv. så hun hele tiden har en bevidsthed om at du er der stadig væk. Det kan også være en god idé nogle gange at lave et målebånd og tælle dage, nu er der 5 dage til mor kommer. Fordi det er svært for jeres datter at forholde sig til tid og "mor kommer på søndag" - hun forstår det ikke rigtig endnu. Så jo mere billedligt I kan gøre det, jo lettere har hun ved at forstå det.
Du må gerne ringe hjem, men du skal være forberedt på at hun måske ikke vil tale med dig i telefonen. I skal også være forberedt på at hun måske gerne vil tale med dig, på et tidspunkt hvor de ikke kan få fat på dig og her må far så prøve at anerkende det savn hun føler og betrygge hende i at du nok skal ringe og I nok skal komme til at tale sammen / ses igen osv.
Og så må far forsøge at finde ud af hvad der er bedst i forhold til hvor meget der skal ringes og hvor meget der ikke skal. Han vil sandsynligvis godt kunne fornemme og mærke, hvad Fionas behov er - om det bliver for meget for hende at høre din stemme eller om det vil være dejligt for hende :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god rejse og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske